Temperaturile scazute trebuie intotdeauna intampinate corespunzator, mai ales cand vine vorba despre siguranta la volan. Cand exista solutii pentru confortul deplin al conducatorilor auto, de ce sa nu fie acestea aplicate pentru a evita tot felul de evenimente neplacute?
Iata care sunt recomandarile noastre cu privire la verificarea si pregatirea masinii pentru sezonul rece, astfel ca factorii externi sa nu va puna in pericol viata. Unele sunt amanunte aparent neinsemnate, care va asigura insa conditiile necesare pentru siguranta deplina.
Anvelopele
Cei care folosesc anvelope all season le-ar putea utiliza si pe timpul iernii, insa numai in conditiile in care nu sunt prea uzate. Daca de exemplu adancimea profilului nu este suficienta, dezavantajele se resimt nu numai la franare, dar si in ceea ce priveste mentinerea virajelor si a aderentelor.
Desigur, cele mai recomandate sunt anvelopele de iarna, acestea fiind special fabricate pentru a asigura conducatorul auto in conditii meteorologice cu factori de risc ridicati. De preferat este ca inlocuirea sa includa si alte jante, pentru a evita toate problemele legate de o etanseizare necorespunzatoare. Trebuie ajustata presiunea la nivel potrivit. Este adevarat ca inlocuirea anvelopelor uzate presupune un efort financiar, insa in plan principal trebuie pusa intotdeauna siguranta proprie si a celorlalti pasageri.
Cand este necesara inlocuirea unei singure anvelope, este de preferat ca aceasta sa nu fie de alt profil. Nici modificarile acesteia nu sunt indicate, chiar daca uneori pot aduce imbunatatiri pentru ca sigur nu merita riscul. De obicei o alta dimensiune va solicita mai mult elementele directiei si ale suspensiei, favorizand uzarea excesiva a acestora.
Cand miscarile de volan sunt insotite de un comportament “elastic”, poate fi vorba despre presiunea scazuta a unei roti. Cand conditiile meteorologice impun utilizarea de lanturi, o atentie deosebita trebuie acordata anvelopelor pentru ca pe drum uscat se uzeaza mult mai rapid.
Bateria
Pe timp de iarna, aceasta este cu mult mai solicitata, cantitatea de curent folosita fiind chiar de 3 ori mai multa. Si uleiul poate face diferenta in acest sens. Cert este ca si vascozitatea acestuia va fi mai mare la frig, toate conducand la o solicitare mai mare a bateriei. Astfel, menajarea acesteia este necesara, deci o utilizare rationala este recomandata – nu trebuie pornite simultan stergatoarele, luminile, degivrarea, instalatia audio, aeroterma climatizarii. Cand temperaturile scad sub -8o C, inainte de actionarea demaratorului va sfatuim sa aprindeti pentru cateva clipe farurile, pentru a pregati bateria in prealabil.
Cand motorul este oprit insa, cel mai bine este ca nici farurile, nici alt consumator sa nu fie pornit decat daca este chiar necesar acest lucru.
In cazul in care obisnuiti sa faceti plimbari montane, cel mai bine este sa aveti in dotare cabluri electrice – nu se stie niciodata cand veti avea nevoie de acestea. Daca temperaturile sunt foarte scazute insa este foarte probabil sa le si folositi.
Stergatoarele de parbriz
Victimele ghetii pe timp de iarna sunt stergatoarele. Dupa actionarea manetei specifice, motorul electric al acestui mecanism se activeaza si sta sub tensiune pana in momentul in care se poate realiza miscarea in sine a acestora.
Cand insa gheata nu permite acest lucru, sunt sanse destul de mari ca motorasul sa aiba de suferit. Recomandam verificarea stergatoarelor inainte de a intra in masina, pentru a evita defectarea sistemului. Dezlipirea malelelor de pe geam este necesara pentru a favoriza o miscare de rotatie pe parbriz cat mai sigura, care sa nu zgarie si sa nu compromita comportamentul stergatoarelor.
Frana de mana
Cand temperaturile externe sunt extrem de scazute, va sfatuim sa evitati utilizarea franei de mana. E foarte posibila inghetarea cablului, ceea ce inseamna ca va impiedica eliberarea franei de mana. La parcarile in panta, bordura poate fi folosita pentru a impiedica rotile bracate sa plece la vale.
Nu se recomanda nici spalarea masinii, actiune urmata de o stationare intr-un mediu cu temperatura scazuta. Uscarea prin curent de aer cald este necesara, mai ales ca poate ingheta apa din incuietori.
Iata deci care sunt sfaturile pe care vi le oferim cu privire la pregatirea masinii pentru iarna, pentru intretinerea acesteia in mod sistematic. Desigur, si alte verificari trebuie realizate, de preferat intr-un service specializat.