Utilitatea pe care o au lucrurile de care ne inconjuram ne este de multe ori necunoscuta. Elemente ce par inutile sunt de multe ori elemente de care depind bunul mers al lucrurilor, al aplicatiilor, insa nu oricine cunoaste aceste aspecte.
Spre exemplu, parbrizele automobilelor ascund mai multe detalii decat ne putem imagina. Iata cateva dintre lucrurile pe care nu toti le cunosc despre acestea, precum si cateva informatii ce le privesc necunoscute marii majoritatii:
#1 – in zilele incipiente ale industriei automotive, acestea erau considerate obiecte de lux – inainte aceste elemente erau privite ca o extraoptiune pentru persoanele care preferau sa nu foloseasca ochelarii la condus sau manusi, dar si care aveau o situatie financiara stabila pentru ca era o investitie destul de consistenta. Mai apoi s-a ajuns la concluzia ca acesta reprezinta o componenta indispensabila pentru integritatea structurala, precum si pentru siguranta pe o care o ofera un vehicul. Atunci cand este pastrat cel original, din fabrica, proprietarii autovehiculelor se bucura de siguranta optima.
#2 care sunt originile parbrizului ce prezinta rezistenta la spargerea in mii de cioburi? Inainte se fabricau parbrize din sticla precum este cea a geamurilor. Era indirect un mod de a pune in pericol viata celor aflati in masina daca se produceau accidente. A fost descoperit parbrizul rezistent la soc apoi, de catre un chimist francez numit Edouard Benedictus.
Acesta a scapat accidental un balon de sticla ce continea colodiu (solutia utilizata pentru a developa fotografii in timpul acestuia). Respectivul balon nu a facut decat sa se crape, pastrandu-si totusi forma initiala. Descoperirea respectiva a fost facuta la inceput de secol 20, insa inovatia nu a fost folosita decat mai tarziu, prin anul 1920, cand s-au fabricat primele parbrize mai sigure. Acestea aveau aplicate in film intre doua geamuri.
#3 la inceputul anilor 1900 au aparut primele stergatoare de parbriz. In 1903, in New York, o femeie pe nume Mary Anderson a lansat ideea stergatoarelor de parbriz. Aceasta a fost nascuta in timp ce doamna circula cu tramvaiul si a sesizat ca nu exista nici un instrument prin care geamul vatmanului sa fie curatat de zapada.
A fost persoana ce a aplicat brevetul pentru stergatoarele de parbriz automate, a carei solicitare a fost acceptata si pusa in aplicare, aparand in acest mod prima varianta de stergator de parbriz. Dupa acest an fiecare masina avea in dotare un element al carui rol era de a spori siguranta conducatorilor auto si a pasagerilor: stergatorul de parbriz.
#4 inamicul cel mai mare pentru integritatea parbrizului este schimbarea extrema a temperaturii. Multi fac greseala de a turna apa fierbinte pe parbrizul inghetat. Este cea mai buna cale de a-l compromite. In nici un caz nu trebuie sa se recurga la aceasta „solutie” pentru ca astfel exista riscul ca acesta sa se fisureze si sa aiba nevoie de inlocuire.
#5 atunci cand un parbriz a fost reparat (pentru ca prezenta ciobituri sau fisuri), acesta trece acelasi test de rezistenta precum unul nou.
#6 la inceput nu se stia faptul ca un parbriz defect poate fi reparat, acestea fiind inlocuit complet atunci cand prezenta fisuri sau era ciobit. Abia in anul 1990 in SUA a fost descoperita tehnica pentru a repara.
#7 un procent de 53 din fisuri au lungimea peste 30 de cm, iar unul de 10 sub 15 cm.
#8 atunci cand o piatra loveste parbrizul, numai un procent de 10 dintre situatii se soldeaza cu craparea acestuia.
#9 nu a fost inregistrat nici un deces in SUA pe perioada in care inca nu era descoperita solutia pentru crapaturile parbrizelor.
#10 prima data a fost ridicata nevoia unei tehnici prin care parbrizele sa fie reparate de catre firmele de asigurari din cauza ca trebuiau sa plateasca sume enorme pentru a le inlocui.